Däckbyte

Vi var faktiskt ovanligt sena med att byta däck på renaulten, trots att 1:a december passerat för flera dagar sedan. Men idag bytte Pierre alla däck på bilen.
”>20111208-202219.jpg

Tanken var ju att däcken skulle ha bytts redan i lördags, då de började varna lite för halka och jag skulle till jobbet 3,5 mil bort. Till råga på allt försov vi oss båda den morgonen och allt skulle gå väldigt fort.
Så Pierre sprang då ner i lördags och började byta alla däck. När han kommer till det tredje däcket, märker han tt något inte stämmer, det är alldeles för mjukt.

Vi har punktering!
Jaha, stackars pierre får inte tag i mig eftersom min telefon lägligt nog stängt av sig själv just den här dagen. så i lördags var det bara att byta tillbaka alla däck till sommardäck och så fick jag åka så istället. Nu gick ju just det bra, men idag kände vi båda att vi var tvungna att lösa det där innan det blir för kallt.
Tack och lov var punkteringen lättlöst och gick att laga, 200 kr tog ”Kortedala däck” för att sätta in en slang i däcket. Det var nämligen bara fälgen som var rostig, och eftersom alla våra fälgar är rostiga så lär man behöva göra om samma sak på alla fyra däcken så småningom.
Men… 200*4 är ändå sjukt mycket mindre än 850*4 för helt nya dubbdäck.

20111208-202136.jpg

<a
Förresten, om bilden ovanför ser ut som om jag hjälper till så är det en synvilla. Jag ställde bara kameran på en hög med däck och gick sedan och satte mig vid bilen. Jag stod mest och tittade.

Kommentera

