Starbucks invigning i Göteborg

Idag öppnade Starbucks i Göteborg.
Vissa ser det här som en undergång, och klagar på att vi blivit amerikaniserade och allt vad det kan vara… Läs kommentarerna till artikeln här så ser du själv. Själv var jag jätteglad. Jag har kanske varit Starbucksfrälst ända sedan jag var i Berlin under förra året, och även innan dess hade jag den där fascinationen för allt som är amerikanskt. Jag vet, jag har alltid haft det. Jag skulle helst bara flytta dit.

20120124-223150.jpg
Men, om vi lämnar det, så har alltså starbucks öppnat i Göteborg. Det första starbuckscafét vem som helst kan gå till. För några år sedan öppnades Sveriges första på Arlanda, men kom igen, det är ju nästan larvigt… Man måste ju köpa en resa och checka in om man ska få handla där.

Kl 17:30 var vi på plats, och blev nästan lite störda av invigningen av det nya hotellet som byggts i det gamla posthuset. Det ska också invigas snart, på torsdag för att vara exakt.
Då fick vi stå i kö, en lång lång sådan som nästan gick hela vägen ut på gatan, där espresso house stod och bjöd på deras kaffe.

20120124-223431.jpg
Kötiden var inte så himla jobbig faktiskt, vi fick en minifrappucino där vi stod samt en folder som skulle hjälpa oss komma på vad vi skulle köpa när vi kom fram. Sedan väl framme i kön pratade en engelsktalande kvinna med oss och tog vår beställning. Det var riktigt roligt, ”and what is your lovely name?” frågade hon. Undrar hur länge hon kommer vara kvar? Det är ju alltid roligt att få prata engelska.

20120124-223717.jpg

En sak dock… 48kr för en mellanstor (kallat grande) latte? Njae…. Jag tror att göteborgarna är aningen mer prismedvetna än stockholmarna, och det där lär inte hålla i längden. Nyhetens behag kanske håller ett tag, men sen? Ja, vi får väl se.
Hur mycket jag än älskar att Starbucks äntligen kommit till Göteborg så lär jag faktiskt sluta gå dit om jag känner att jag inte har råd.

Men, till nästa ämne. När får vi ett ben&jerry’s som ligger utanför Liseberg? Gärna ett som är som ett café samtidigt, såsom i Kalmar. Det vore trevligt.

Kommentera

