En gran i ett rum

20120124-224749.jpg
Häromdagen ville jag åka till Blomsterlandet för att handla lite blommor. Min julstjärna hade dött

(vilket de alltid verkar göra efter julen… Är det mitt fel eller är det något de brukar göra?)
och jag kände ett stort behov av nya växter i mitt hem. Helst gröna, eftersom det bara är sådana och orkidéer som mår bra hemma hos mig i längden.
Så efter en massa övertalning följer Pierre motvilligt med in i butiken.

(Han gjorde det nog enbart för att han visste att de stängde inom 20 minuter)

Jag hittar en fin blomma och är på väg till kassan när Pierre plötsligt säger ”den här är ju fin! Ska vi inte ha en sådan?” och pekar på en liten gran på reahyllan. En ”rumsgran”.
Så vad är en rumsgran?
Jo, en liten gran som står i en kruka och som enligt kassörskan kan bli jättestor och kommer behöva en större kruka i vår. Så… Håller vi på att odla nästa års julgran?

En snabb titt på Wikipedia säger att en rumsgran i sitt vilda tillstånd kan bli uppåt 50 meter högt. Hmm… Så höga är inte mina tak. odla.nu berättar att rumsgranen i alla fall växer rätt långsamt, så vi behöver nog inte oroa oss för att den ska behöva ett hål i taket riktigt än. Sedan kan man ju också undvika att byta kruka så kan den inte växa sig större än vad krukan tillåter.

Men fin är den i alla fall. Och jag blir alltid lika glad när Pierre vill köpa blommor till hemmet att han kunde ha köpt precis vad som helst. Vad som helst hade funkat.

Kommentera

