Tips från en som studerar…

Ibland känner jag mig helt överväldigad över allt man ska hinna med att läsa när man pluggar, och jag har på senare år börjat få väldigt svårt att orka med att läsa alla de där böckerna. De som är vana vid att plugga brukar säga att de har utvecklat sätt så att de snabbt som sjutton kan skumma igenom böckerna, förstå dem och sedan veta vad de ska läsa igen om de känner att de behöver lite djupare kunskap. Jag har ALDRIG lyckats lära mig det.

Jag läser sida för sida, kapitel för kapitel och hinner faktiskt inte alltid med hela boken eftersom jag brukar somna tio gånger under tiden jag läser. Men en gång kom jag på något som faktiskt funkar för mig.

Jag är en sorts tävlingsmänniska (Men bara när jag tror att det är lönt att tävla. Jag är inte dum nog att ställa upp i fåniga tävlingar jag inte tror att jag kan vinna.) samtidigt som jag gillar siffror. Ja, alltså inte sådana siffror som min sambo håller på med, sådana som ingår i superkomplicerade mattegrejer, som linjär algebra och diskret matematik och allt som han läser.

– ”På allvar, hur kan matte vara ‘diskret’? Är läraren lite extra tyst när han lär ut den?”

Nej, jag gillar vanliga siffror, som statistik och liknande. Och lite grann använder jag statistik när jag läser böcker. Jag plockar nämligen fram min mobiltelefon och plockar fram en stoppurs-app i min galaxy ace och sedan tävlar jag med mig själv hur snabbt jag kan läsa 10-11 sidor. Visst, batteriet går ju åt lite snabbare än vanligt, men det funkar för mig, och jag läser snabbare och mer koncentrerat, eftersom jag ju tävlar mot mina tidigare tider.

Och allt detta trots att Chubby ligger och försöker bädda upp hela sängen…

Kommentera

