Att bli med katt

Bland det bästa jag minns från min uppväxt var katten Tusse. Han var en helt vanlig tabbymönstrad bondkatt som min storasyster fick när jag var tre år gammal. Han var den bästa katten i världen, och snällast av alla. Jag och min syster kunde bädda ner honom i dockvagnar och släpa runt med honom i hela huset. Allt fann han sig i. Han brukade också följa med mig och systern när vi gick till skolbussen på morgonen, och ibland fanns han också där och mötte upp oss.
Och sedan när han dog var det nog det sorgligaste, och jag saknar honom fortfarande, trots att det var 10 år sedan.

20120603-222848.jpg

Jag har alltid velat skaffa mig en egen katt, eller två, nån gång sådär när jag kunde bo på samma ställe och ha plats och möjlighet. Innan det hände träffade jag Pierre. Pierre är allergisk. Aldrig att jag kunde få någon katt. Kanske en hund dock, sa han. Sedan när vi har tid och så.
Sedan gick några år. Elin skaffade två katter med sin sambo. Åh, vad avundsjuk jag var! (läs är.) när vi åkte till katthemmet ville jag ha varenda en, men det var ju bara att glömma.

Sedan hittade jag den sibiriska katten, en kattras som en del allergiker ska tåla,

– ”kanske att Pierre tål dem?” Tänkte jag.

Efter lång, lång tid utan att något hände bokade jag in ett besök på ett testhem för att kolla Pierres allergi, och dagen efter skulle vi åka och titta och testa med en vuxen katt som vi kanske skulle kunna köpa, om allt gick bra.
Det var i början av maj, när björkblomningen just kört igång i Göteborg och eftersom Pierre också är allergisk mot sånt så var han lite extra känslig. Det första besöket gick inte bra, det gick faktiskt så dåligt att jag övervägde att inte åka till den andra katten.
Det gjorde vi dock:) och tänka sig, allt gick bra! Och det funkar fortfarande, för vi tog ju hem vår vackra Yasda och jag blir lycklig bara jag ser henne.
Hon är en renrasig sibirisk katt, två år gammal och jättesocial, oavsett var jag är så vill hon gärna sitta i mitt knä och bli kelad med.

20120603-222625.jpg
Jag älskar att vara kattägare.
Äntligen.

20120603-223007.jpg

2 thoughts on “Att bli med katt

  1. Pingback: En vecka på instagram « Någonstans i Göteborg

Kommentera

