Om Yasda själv får välja….

… så är det husses garderob som gäller!

Katter är ju lite speciella, och det här med sovplatser är tydligen en viktig grej. Jag minns familjens gamla katt Tusse, han brukade lägga sig i mina föräldrars säng de gånger som de glömt att stänga dörren, trots att han inte fick. Som den ögontjänare han var hörde man också ett ”duns” från sovrummet när man öppnade dörren utifrån köket och såg plötsligt en stor katt komma promenerande som om ingenting hänt. Ibland när han inte ville gå därifrån lade han sig istället under täcket, i hopp om att han inte skulle synas. Tyvärr så tänkte han nog inte på att han var en STOR katt på ca 8 kilo. Såg man inte den knölen som blev under täcket så var man nog blind.

Vår vackra Yasda har nu bott hos mig och Pierre i ungefär fyra månader, men det känns längre. Hon är en katt med lika stor personlighet som Tusse (förstås), och det gör ju att man liksom inte kan tröttna på henne. Hon hittar alltid på något nytt. I morse väckte hon mig genom att komma och kliva på mig när jag sov, och när jag bara vände på mig till sidan (då kan hon nämligen inte lägga sig på mig) hoppade hon upp på nattduksbordet där hon satte sig för att börja peta ner saker. Vid den andra dunsen insåg jag att hon kanske menade allvar och resde på mig. Så fort jag ställt mig upp hoppade hon ner och sprang före mig in i köket.

– ”Frukost!”, tyckte hon.

Kommentera

