Lurad?

.

20130107-141830.jpg
Öppnar man balkongdörren hemma hos oss kommer det snart en liten katt springande, som gärna vill gå ut och kolla läget. Eller ut förresten. Är det kallt, blåsigt eller regnigt vill hon bara sitta i dörröppningen och titta. För att hon ska bli övertalad att gå ut krävs lite mer. En filt på balkongbordet till exempel.

Idag när hon gick ut satt hon kvar så länge så att vi började frysa lite härinne. Då frågade jag Pierre:

– du, ska vi inte slå vad om vad hon gör om vi stänger dörren? Tror du att hon kommer att
A: Springa rakt in i glasdörren
B: gå fram och knacka sådär fint på rutan som Tusse gjorde
Eller C: hoppa ner och sätta sig och titta på oss tills vi öppnar?

– jag tror C, sa Pierre

– jag hoppas på B! Säger jag.

Och så väntade vi. Det gick några minuter och Yasda sitter glatt och tittar fåglarna utanför medan vi sitter och stirrar på henne från soffan. Inget händer. Då tröttnar jag.

– Undrar om hon fattar vad vi gör? Jag öppnar och kollar. Säger jag.

Jag hinner inte mer än börja vrida på handtaget. Snabbt som en blixt hoppar katten ner från bordet och rusar in.
Jaha?

Så vem vann vadet?
Ingen. Eller möjligen katten

Kommentera

