Dags att baka!

20130308-001455.jpg
Ett par gånger i månaden försöker jag se till att baka bröd. Det går alltid åt. Själv äter jag knappt bröd, men min sambo ÄLSKAR det. Han äter så mycket bröd att det är helt oekonomiskt att ha något annat än hembakt bröd hemma. Ibland blir det förstås köpbröd, men så långt jag kan, och så länge det blir bra känns det ok att baka. Även om det ibland är tråkigt. Lösningen på det, ligger i att:

  • Börja i tid. Det är otroligt tråkigt att sitta uppe och vänta på ett jädra bröd när man bara vill gå och lägga sig.
  • Ha en diskmaskin. Manuell eller elektrisk. Min manuella diskmaskin heter Pierre. Jag ser alltid till att han är medveten om att han inte kan smita från disken en bakdag.
  • Gör mycket på samma gång. Är man redan igång kan man lika gärna göra två degar istället för en. Eller tre.
  • Och sedan när man löst det, så börjar man.
    Mitt bröd är enkelt att göra, och går att göra i massor med varianter, idag gjorde jag till exempel morotsbröd och ett lite grövre med solrosfrön.

    Recept
    50gram jäst
    6dl kallt vatten
    1 rejäl sked honung
    1-4 dl grovt rågmjöl
    11-16 dl mjöl
    Salt

    Frön eller nötter eller russin eller rivna morötter i valfri mängd (Jag tog fem ganska smala morötter). Eller kanske en burk avrunnen majs. Jag mäter inte upp. Istället tittar jag vad som ser bra ut. Jag häller i tills jag är nöjd med mängden.
    Det där kan ju verka krångligt, men man lär sig vad man gillar. Och det är ju så jag lärt mig. Genom trial and error.

    Allt blandas ihop. Först jäst och lite vatten tills jästen lösts upp. Sedan resten av vattnet och honungen. Efter det har jag i ungefär hälften av mjölet innan jag häller i nötterna eller vad det nu kan vara. Salt. Och sedan resten av mjölet.
    Jag brukar köra det mesta med elvisp och deglar, men vill gärna kolla konsistensen för hand i slutet. Med deglarna händer det att degen blir blötare i botten och det avhjälper man med att ta upp det på ett bakbord i slutet av knådningen.
    Degen ska vara lite kladdigare än vad man tror.

  • Jäs under bakduk i 1-2 timmar.
  • Knåda och forma till limpor eller runda bullar eller vad man nu vill.
  • Jäs under bakduk i 30 minuter (Det här är viktigt,Inte längre än så!)
  • Sätt in i ugnen på 200 grader i 10 minuter, sänk sedan till 175. Efter det dröjer det 15-35 minuter innan brödet är klart, beroende på hur stort det är.
    Två limpor tar totalt ca en halvtimme. En stor tar ca 45 minuter. 9 små bullar tar ca 20 minuter. Själv Kollar jag temperaturen på brödet med en termometer. Är innertemperaturen runt 95 grader så är brödet klart. Det gäller för de flesta bröd.

    20130308-001405.jpg
    Oj, vad bra det blev!

    Kommentera

