Lösningen på en katt som stjäl ditt garn…

20130308-003958.jpg
Yasda gillar att ta mitt garn från mig. Suck.
Man ska inte ge katter garnnystan att leka med. Om de leker med det finns en stor risk att de och sväljer det och det är inte bra för deras magar. Och så kan de fastna och trassla in sig. Jag vet det där. Det är bara det att min katt alltid försöker ta mina stick- och virkprojekt när jag håller på med dem och jag måste gömma alla nystan och projekt i en välstängd låda för annars hittar hon dem. Och då ser de inte fina ut dagen efter (ja, det har hänt att jag lagt dem på ett mindre genomtänkt ställe och då stal hon dem under natten) .

Men sedan den dagen, har jag gett henne ett nystan.
Eller…gett och gett. Hon får leka med just det. inget annat. Det är förresten inte ett nystan längre, utan mer en trasselhög. Yasda får bara leka med det när man har full uppsikt över henne och hon får absolut inte springa iväg med det någonstans. Plus att det göms efter användning.
Och det här är bra, för nu bryr hon sig mindre om mina virkningar och stickningar. Iallafall så länge de ligger still. När jag håller på med dem får man smyga. Och jag gömmer fortfarande allt så fort jag går hemifrån. Sååå…inget har direkt ändrats.
Förutom att katten får leka med ett garnnystan och lämnar de andra i fred lite mer än innan.
Det är tur att jag redan tröttnat på virkningen. Det var dock ett bra tidsfördriv ett tag.

20130308-004052.jpg
En jättelycklig Yasda som leker med sitt nystan. Under uppsikt. Hon får inte ha det själv

20130308-004225.jpg
…och så trasslar hon in sig. Jag sa ju det. Därför ska hon inte ha det själv om ingen är med.

20130308-004323.jpg
Även om man inte får dra i det hela tiden så kan det vara roligt med ett nystan.

Nu är nystanet gömt i en låda. Vi får se när/om vi plockar fram det igen. Kanske om de andra leksakerna blir för tråkiga.

2 thoughts on “Lösningen på en katt som stjäl ditt garn…

Kommentera

