En göteborgare i stora staden Stockholm

Det är en sak som jag låtit bli att nämna. 

Jag har blivit stockholmsbo. 

Jag säger så, och inte ”stockholmare”, för att jag verkligen inte kan se mig själv som en stockholmare än. Jag är ju Göteborgare, och stolt över det, trots att jag inte ens är från den där bästkusten till att börja med. Jag flyttade bara hit för 6 år sedan, och har sedan fastnat i Sveriges finaste stad. Jag älskar numera Liseberg, paddanbåtarna och Göta älvbron, och skrattar för mig själv åt allt de skriver på @Goteborgsvitsar (Kom igen, det senaste skämtet om telefonen som föll i vattnet och hade simkort är ju jätteroligt). Göteborg är min stad, jag har själv valt den.

I tisdags fick jag dock nycklarna till min lägenhet på Östermalm, vilket jag förstått är ungefär som att på bo på Linné i Göteborg (man måste översätta det så för att jag ska förstå). 

Och det känns faktiskt ganska bra, även om det mest beror på att nycklarna betydde slutet för pendlandet från Eskilstuna varenda morgon och kväll. Nu ska jag bara pendla till Göteborg varannan vecka. Vi får se. Det kan bli oftare också. 

Just nu sitter jag faktiskt på tåget från Göteborg till Stockholm för allra första gången. Om en timme ska jag hoppa av tåget och försöka navigera mig hela vägen upp till lägenheten från centralstationen. Jag ska försöka välja rätt tunnelbana (egentligen vill jag helst ta bussen, men eftersom jag hittills haft sådan otur med att hitta rätt hållplats tror jag att jag avstår just ikväll. Det blir ett letande för en annan dag.

Önska mig lycka till nu, för jag kommer behöva det. Stockholm är en stor och läskig stad.

Kommentera

