Kaffet var för gammalt

Jag har nu bott i Stockholm i lite drygt en månad, men har inte riktigt börjat känna mig hemma än. Framförallt handlar det om saker som skiljer sig så mycket från vad jag är van vid från min trygga borg Göteborg.

Till att börja med så kan jag berätta en incident som skedde idag på ett café i Vasastan den här onsdagsmorgonen. Jag står i kön och har just köpt en kopp laktosfri Cappuchino och medan den blir gjord tjuvlyssnar jag på nästa person i kön. Han vill ha en kopp kaffe, men inte vilken kopp som helst. Bönorna ska helst vara rostade bakom disken on demand.

– ‘De här är från 23 augusti, ” säger baristan

– ‘Nej, det är alldeles för gammalt. Har ni inget färskare?’ fortsätter killen. Baristan letar i sina skåp. ”Tredje Oktober?”, Nu måste det väl ändå duga, tänker jag, och väntar mig att han ska tacka för att de letade och beställa sitt kaffe. ”Nej, har ni verkligen inget färskare?” fortsätter han istället.

– ”Vi får ju en leverans idag….” säger baristan försiktigt.

-”Jaha men då skippar jag det nu, och tar det ikväll istället. Hejdå!”

Och så går han. Ingen verkar förvånad, utom jag, som inte fattar vad som hänt. Kan kaffe från den 3 oktober verkligen vara för gammalt? Jag tittar på min kopp och undrar hur otroligt gamla bönorna i den kan vara, men tar den sen och går och sätter mig och funderar. Är det verkligen någon som struntar i sitt morgonkaffe bara på grund av att bönorna, som ju faktiskt ligger vakuumförpackade i stora påsar, är för gamla när det bara är en dryg månad sen de plockades ur rosten? 

Det kanske är mig det är fel på, när allt kommer omkring tror jag ju faktiskt att tiden står stilla inuti en lufttät påse. 

 

Kommentera

