Att göra det man vill och inte det man måste.

Jag har länge tänkt på det här med vad jag vill och inte vill göra. I alltför lång tid har jag inte riktigt vetat, och ska jag vara helt ärlig så vet jag inte nu heller. Jag menar, jag vet vad jag skulle vilja göra just idag, den här veckan eller den här månaden, men frågar du vad jag vill göra i sommar, nästa år eller med hela mitt liv så har jag ingen aning (Till och med i sommar är för lång framförhållning just nu).
I princip lever jag i en ständig konflikt med mig själv. Å ena sidan vill jag ha trygghet och veta att jag kan klara mig själv och betala mina räkningar, men å andra sidan vill jag vara spontan och öppen för allt.
Jag vill inte låsa mig, utan ständigt ha alla möjligheter öppna.

Det här fungerar ju naturligtvis inte, för om jag tjänar för lite någon månad så kommer den där paniken. Då plötsligt vill man ha mer timmar, en stadig inkomst och mer att göra.
Och sen kommer tiden då man har för mycket att göra. Spenderar mer tid på jobbet än hemma, och då önskar man sig lugn och ro. Att få titta på serier och krypa upp i soffan med en kopp te.

Jag är i en fas då jag vill testa och se vad jag tycker är roligt. Här om månaden insåg jag att jag kanske inte vill sitta och hitta på roliga kampanjer eller flashiga koncept. Jag vill mäta siffror och se vad det ger. Ingenting är så spännande som siffror när man ser var de pekar och indikerar. Jag blir glad och nöjd när jag ser att veckans facebookinlägg har nått mer än veckan innan, och när det inte gjort det sätter jag mig och funderar varför.
När någon säger till mig att jag är duktig på sociala medier så tänker jag alltid, när då? Jag är totalt värdelös på att hitta på roliga och intressanta inlägg i längden. Någon gång då och då kanske, men det jag är duktig på är ju att analysera. Tycker jag i alla fall.

När jag ska skriva inlägg är jag heller inte så noggrann som jag är när jag skapar statistik och sitter med mina ”sum” och ”average” och skapar grafer över de senaste veckorna. Då sitter jag och tittar spänt på vad jag får fram och frågar mig hela tiden vad just denna siffra betyder. Ibland svär jag lite över att jag inte kan mer statistik än vad 15 hp på Karlstad universitet gav mig.

Men så kan det vara:)

Kommentera

