Hur du omvandlar en spontan tanke till verklighet

Ibland undrar jag om jag är lite dum i huvudet i mitt sökande att vara spontan. För en månad sen jobbade jag hela tiden, med få lediga dagar, och jag trivdes, men började bli lite trött.
Även om jag oftast älskar mitt jobb så känner jag ju att det inte är vad jag vill göra jämt. Sedan är ju pendlingen lite lång också.

Och så en dag kommer Pierre hem och frågar om flytten till Stockholm fortfarande var på kartan? Nu kan han nämligen tänka sig att följa med.
Jag bodde i Stockholm ett år under tiden jag gick i skolan och då tänkte jag hela tiden att jag kunde nog stanna kvar, om jag fick chansen.
Jag fick dock inte chansen, men behöll lägenheten ändå.

Under sommaren gick jag i tankarna om jag skulle säga upp lägenheten och sätta mig och försöka på nytt i Göteborg, men kunde inte riktigt bestämma mig. Inte förrän pierre tyckte att han också ville följa med.

En vecka senare jobbar jag min sista dag och sen for vi iväg. Kanske var det lite dumt, i Göteborg har vi världens finaste lägenhet, en inkomst och Pierres skola, i Stockholm har vi en liten etta och inga jobb. Men vad är livet utan chansningar?

De första två veckorna gick åt till att fundera över framtiden. Vad gör vi med lägenheten i Göteborg? Man kan ju inte ha två lägenheter bara för skojs skull,  det låter ju bara dumt. Men kan vi verkligen säga upp vår fina tvåa i Kortedala bara sådär? Aldrig i livet. Vill någon hyra den ett tag?
Kanske.

Och nu, en månad efter att vi pratade on att flytta iväg sitter vi i bilen upp till Stockholm efter att ha städat ur vår fina tvåa. På fredag flyttar ett trevligt par in i den och hyr i andra hand av oss i ett år framöver. Alla våra saker ( de vi inte lämnade kvar i lägenheten, eller har tryckt in i bilen) står inpackade i vårt förråd i källaren, och där får de vänta ett tag.

I november måste vi komma tillbaka och byta däck, för vinterdäcken fick inte plats.

Vi får väl se hur det går. Antingen. Fastnar vi för Stockholm, eller så är vi tillbaka i Göteborg lagom till sommaren. Eller hösten.

Kommentera

