Hur man gör äppelchips.

Jag trodde aldrig att det skulle vara så enkelt, men nu när jag står här med bevisen framför mig så är det klart: Det är jätteenkelt att göra sina egna äppelchips. Tar det lång tid? Ja. Det är ingen idé att försöka hoppas på att om man bara börjar så har man lite chips till kvällsfilmen inom tio minuter. Det är inte som att öppna en vanlig chipspåse. Det är bara att erkänna.

Men, med en bra kniv, alternativt mandolin, så har du snart jättegoda krispiga äppelchips som dessutom är bra mycket nyttigare än de du hittar i en vanlig chipspåse från Ica.

Okej.

Jag gjorde lite snabba efterforskningar om hur man skulle få till riktigt tunna äppelskivor utan en mandolin, och inget av de tips jag fick fungerade för mig. Det handlade om potatisskalare, osthyvel, hyveldelen på ett rivjärn etc. Allt rev sönder äpplena och tryckte ihop de fula skivor som jag ändå fick till. Så då tog jag upp min fantastiska tomatkniv, och där var lösningen! En tomatkniv är faktiskt fantastisk. Den skär, liksom en brödkniv, och hjälper dig därför att skära raka och tunna skivor. En vanlig kniv glider istället igenom äpplet och ökar risken för att du skär snett. Jag vet, för jag började med en vanlig kniv (De bitarna går ju att använda ändå, men de är inte lika snygga).1 applechips

Börja alltså med att skära millimetertjocka skivor av äpplena med en tomatkniv, alternativt en mandolin om du har en, eller möjligen med en vanlig kniv om du är stadig på handen eller inte har något annat.

2 applechipsSen lägger du upp alla äppelbitar bredvid varann på en plåt och strör över kanel. Vill man kan man säkert ha lite socker på också, men det behövs inte. Äpplena är söta ändå.

Sätt ugnen på 100 grader (Möjligen lite lägre om du skulle ha en varmluftsugn)

3 applechips

Låt plåtarna vara i ugnen i 3-4 timmar.

Jag satte in tre plåtar samtidigt och det fungerade bra, förutom att de äpplena längst upp fick lite mer färg än de andra. Det kan därför vara en idé att byta plats på den översta och understa någon gång under tiden de är inne. Det var dock ingen jätteskillnad.

4 applechips

Ta ut äpplena ur ugnen!

Du kan se på dem att de börjat resa sig lite i ändarna, och då är det dags. De kan kännas lite sladdriga de första minuterna, men de torkar nästan direkt när du tar upp dem från bakplåtspappret. De behöver inte ha fått färg även om de som låg på den översta plåten hos mig blev lite bruna.

Äppelchipsen blev verkligen jättegoda, så jag hoppas att du också testar dem. Gillar man inte kanel är det också gott att strö lite vaniljsocker över. Då skulle jag blanda lite vanlijsocker med mald äkta vanilj, för mer vaniljsmak och mindre socker.

Kommentera

